Når man kan sin ABC, kan man få alting til at ske

Gode, stærke læse- og skrivefærdigheder er noget af det vigtigste, børn kan få med i læringstasken. Uanset hvilken retning, man vælger, kommer man hurtigere og mere ubesværet i mål, hvis sproget bare spiller.

Derfor er det en god ide at starte tidligt og gør det sproglige – talt, læst og skrevet – til en bevidst del af hverdagen for det lille barn. Faktisk kan man begynde allerede i daginstitutionen, hvor skolestarten endnu blot er en prik i horisonten.

Det hele handler om at skabe et miljø, hvor sprog og skrift er en naturlig del af hverdagen. Et sprogligt rigt miljø kan understøttes ved at læse højt for børnene hver dag. Historier, rim og remser er gode redskaber til at styrke børnenes forståelse af sprog og struktur. Børnene bør inddrages aktivt under oplæsningen, for eksempel ved at svare på spørgsmål, gætte handlingen eller diskutere billederne i bogen. Det er også vigtigt, at bøger altid er tilgængelige og lette for børnene selv at tage frem, så de kan udforske dem på egen hånd.

ABC plakater og bogstavlege

Bogstaver og ord kan introduceres gennem leg og kreative aktiviteter. Man kan arbejde med bogstaver ved hjælp af materialer som modellervoks, sand eller maling, hvor børnene kan forme bogstaverne med deres hænder. Søde og sjove ABC-plakater på væggene inviterer til at pege og finde med fingrene. At lege med rim og remser hjælper også børnene med at udvikle en føling med sprogets lydstruktur, hvilket er en vigtig grundsten i læseprocessen. En anden måde at gøre det på er at lade børnene finde ting i omgivelserne, som starter med bestemte bogstaver, og derigennem skabe en sjov og meningsfuld forbindelse mellem bogstavlyde og objekter.

Begyndende skrivning kan introduceres ved at lade børn øve sig i at genkende og skrive deres eget navn, hvilket er et naturligt og meningsfuldt udgangspunkt. Det er også godt at give børn adgang til papir, farver og tavler, hvor de kan eksperimentere med at skrive breve, lave lister eller tegne historier. Børn kan også lave bogstavsporing, hvor de følger konturerne af bogstaver, hvilket hjælper dem med at udvikle de motoriske færdigheder, der kræves for at skrive og huske bogstavernes form. Med andre ord en slags taktil interaktion med ABC plakater og enkeltbogstaver.

Sæt ord på

Samtalekompetencer spiller også en vigtig rolle i at styrke børns læse- og skrivefærdigheder. Under oplæsning kan man anvende dialogisk læsning, hvor børnene inddrages i samtaler om historien, de hører, og opfordres til at udtrykke deres tanker og forståelse. Historiefortælling er også en oplagt metode, hvor børnene selv kan digte små historier, som en voksen kan skrive ned eller illustrere sammen med dem. Ved at lade børn samarbejde i grupper eller deltage i samtalelege kan de styrke deres evne til at lytte, tale og dele ideer. Alt dette er med til at skabe en tryg og motiverende overgang til skolen.

Læs på børneværelset

Alt dette kan man som forælder naturligvis tage med hjem på børneværelset. Her kan man bruge af det, der virker, om som barnet synes er interessant. ABC-plakater og andre dekorative læringsmaterialer på væggene, bogreoler i børnehøjde, godnatlæsning som fælles hygge og bogstavlege i fritiden. Husk at børn ikke er ens, og at børn lærer at læse og skrive på forskellige måder og i forskellige tempi. Nogle børn lærer visuelt, mens andre har behov for at være fysiske og taktile og interagere med deres læringsmaterialer. Der er ikke noget rigtige og forkert, og man vil hurtigt finde ud af, hvad der virker.

En sådan tidligt indsats vil gøre overgangen til indskolingen meget lettere for barnet. For allerede i 0. klasse kommer alfabetet på bordet, og på blot et år skal klassen lære hele det dansk-norske alfabet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *